0
0

۱۰ نکته فنی و ژورنالیستی برای ساخت پادکست

20 بازدید
۱۰ نکته فنی و ژورنالیستی برای ساخت پادکست
وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
۵۰۰۰۰
شروع کنید
این دوره در حال حاضر بسته است

۱۰ نکته فنی و ژورنالیستی برای ساخت پادکست

در قرن حال حاضر زمان تلف شده در حین رفت آمد یا انتظار بسیار زیاد است. اما راه حل استفاده از این زمان به صورت مفید چیست؟

پادکست، فایل‌های کوچک صوتی در رابطه با انواع مطالب که می‌توان در چند دقیقه رفت و آمد روزانه خود از آن استفاده و زمان تلف شده خود را تبدیل به زمانی مفید کرد.

واژه پادکست از ترکیب دو واژه ipod و broadcasting شکل گرفته ، ایپاد نام پخش کنند شرکت اپل و بوردکستینگ به معنی انتشار است.

امروزه پادکست های مختلف با موضوعات فراوان درحال تولید است که به شما این امکان را می‌دهد، هر زمان و هر مکان، درباره هر موضوعی که خواستید پادکست گوش کنید و از مطالبش استفاده کنید.

با تولید روز افزون پادکست نیاز آموزش در ساخت و تولید پادکست روزانه بیشتر احساس می‌شود.

همانگونه که نیاز با آموزش تخصصی در هر زمینه‌ای قبل از ورود لازم است نیاز زه آموزش تخصصی در زمینه پادکست هم امروزه پیداست.

اگر پادکستی غیر حرفه‌ای و ضعیف ساخته بشود مطلب آن نه تنها به یادگیری و علاقه‌مندی شخص کمک نمی‌کند بلکه منجر به دلزدگی شخص از آن مطلب و یا حتی پادکست شود. پادکست‌ها انواع مختلفی دارند:

۱- مصاحبه

این نوع پادکست همانگونه که از نامش پیداست، پادکستی است که مجری در آن هر هفته با مهمان‌های مختلفی مصاحبه و گفت‌وگو می‌کند.

این نوع پادکست بسیار رایج و با حضور مهمانان مختلف بسیار مطالب متنوعی را به اشتراک مخاطبش می‌گذارد، اما معایبی هم دارد، در این پادکست سرنوشت مجری در دست مهمان است و مهمان می‌تواند باعث جذب مخاطب بشود، اما اگر مهمان نتواند انرژی لازم را انتقال بدهد ممکن است پادکست، به پادکست ضعیفی تبدیل بشود.

از طرف دیگر مجری لازم است در زمینه مصاحبه تحقیقات و مطالعات زیادی داشته باشد تا پادکستی قابل قبول تحویل بدهد و جمع آوری اطلاعات زمان زیادی را نیازمند است.

۲- پادکست تک نفره

این نوع پادکست رایج‌ترین شکل پادکست است که شخص در یک زمینه خاص متخصص است و می‌خواهد اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

اما این پادکست هم دارای معایبی است. هنگامی که برای بازخورد به صحبت‌های شما شخصی وجود نداشته باشد، بالا نگه داشتن انرژی امری بسیار مشکل است، همچنین با افزایش تولید پادکست، تولید پادکستی با مطلب و روش ارائه جذاب بسیار دشوار است.

۳- پادکست میزگرد

این پادکست ها دارای یک میزبان و تعدادی میهمان متخصص در موضوع هستند که هر هفته تغییر می‌کنند. هماهنگ کردن صحبت میهمانان در این پادکست‌ها چالش اصلی و نیازمند به توانایی بالایی است.

۴ گفت‌وگو محور با میزبانی مشترک

در این پادکست‌ها یک مجری ثابت در مورد موضوعات مختلف دو یا چند نفر را دعوت می‌کند و اغلب در پایان تماس‌های تلفنی را هم وصل می‌کنند.

محبوبیت این نوع پادکست بسیار بالا و به دلیل محیط اغلب جالبی که در این پادکست‌ها بوجود می‌آید، بسیار سرگرم کننده هستند.

اما تولید این پادکست‌ها به یک تدوین‌گر حرفه‌ای و مجری توانا نیازمند است. همچنین هماهنگ کردن مهمانان در رابطه با موضوع مورد بحث یکی دیگر از سختی‌های تولید این پادکست‌هاست

۵- پادکست قصه‌گوی غیر داستانی

این نوع پادکست سخت‌ترین سبک پادکست است که نیازمند به تیم حرفه‌ای برای ساخت محیط واقعی برای قصه گو، مانند صداگذار، تدوین گر، طراح صدا و برای موضوع پادکست به تیمی از روزنامه نگاران و نویسندگان نیاز است.

۶- پادکست قصه‌گوی داستانی

ساخت این پادکست‌ها به مراتب آسان تر از پادکست‌های غیر داستانی است. اگر نویسنده خوبی باشید این نوع پادکست روشی مناسب برای شماست، اما ساخت آن آسان نیست و وقت زیادی می‌برد، همچنین انتخاب موسیقی، لحن، بیان و صدا های موجود برای بهتر شدن و جذب مخاطب، نیازمند تجربه و آموزش است.

۷- محتوای تغییر کاربری شده

این پادکست‌ها از ضبط برنامه‌های زنده رادیوی و تلوزیونی تولید می‌شوند و نیاز به تدوین بعد از ضبط دارند.

با تمام این توضیحات محبوبیت پادکست روزانه در حال افزایش است و پادکست بسیار فراگیر شده، پس بسیار مهم است تا پادکستی با موضوعات جدید و حرفه‌ای تولید کنیم تا شنونده از مطالب آن استفاده کامل را ببرد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://lms.golvani.ir/?p=353
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین